In het AMC krijgen studenten Geneeskunde in alle jaren van hun opleiding les in communicatievaardigheden. De practica starten doorgaans met theorie/instructie, waarna de studenten gaan oefenen met simulatiepatiënten. In het derde jaar staat het practicum Gedeelde Besluitvorming op het programma. In dit practicum leren studenten hoe zij samen met de patiënt een behandelingskeuze kunnen maken wanneer er sprake is van medisch gezien gelijkwaardige opties. Grofweg bestaat zo’n gesprek uit vier fases, namelijk (1) agenderen van de te nemen beslissing, (2) informeren over de opties en de voor- en nadelen daarvan, (3) verkennen van de overweging van de patiënt en (4) tot een besluit komen.
Om dit proces te ondersteunen wordt nu een modelvideo ontwikkeld die studenten voorafgaand aan dit practicum thuis kunnen bekijken. De video toont het ‘goede voorbeeld’ en illustreert de verschillende fases van gedeelde besluitvorming. Hierdoor kan tijdens het practicum meer tijd worden besteed aan oefening in rollenspelen (‘flipped classroom’). Daarnaast is observatieleren (‘modelling’) een goede methode om nieuw gedrag aan te leren.